Η ανάπτυξη της Δ.Ε Αλυζίας μέσω Έργων Υποδομής και ολοκληρωμένων προτάσεων.


«Το δε ζητούμενον αλωτόν, εκφεύγειν δε τ’ αμελούμενον».
Αυτό που ζητούμε το πετυχαίνουμε, εκείνο που ξεφεύγει είναι ό,τι παρατάμε. Σοφοκλής – Οἰδίπους Τύραννος (87-131).

Του Μιλτιάδη Μπίρμπα*
Υποψήφιου Δημοτικού Συμβούλου
με το συνδυασμό του Γιάννη Τριανταφυλλάκη.

Λίγες μέρες μένουν για να αποχωρήσουν και οι τελευταίοι των παραθεριστών της καλοκαιρινής σεζόν 2023. Μιας σεζόν μουδιασμένης οικονομικά αλλά με την λαχτάρα του κόσμου να αποβάλει τους περιορισμούς της εποχής πανδημίας. Τα χωριά μας γέμισαν κόσμο. Τα πανηγύρια το ένα πιο επιτυχημένο από το άλλο. Και ο κόσμος πολύς, περισσότερος από κάθε χρονιά.
Λίγες μέρες και θα γυρίσουμε στην «κανονικότητα» της έρημης επαρχιακής πόλης και θα ήταν φρόνιμο να επεξεργαστούμε τι συμβαίνει στην Αλυζία, τον Μύτικα, την Κανδήλα, τον Βάρνακα την Παναγούλα και το Αρχοντοχώρι κάθε καλοκαίρι.
Πως μπορούμε δηλαδή να αξιοποιήσουμε τον τόπο σε συνεργασία με τις αρχές (Δήμος- Περιφέρεια- Κυβέρνηση), κάνοντας χρήση του όποιου διαθέσιμου εργαλείου υφίσταται για να βελτιωθεί η πρόσβαση και η ποιότητα ζωής των κατοίκων και των επισκεπτών.
Ο κόσμος πολύς και οι παρεχόμενες υπηρεσίες ανεπαρκείς ή λίγες ίσως και ρετρό, για να καλύψουν την ζήτηση αλλά και για να μην σου «φεύγει» ο κόσμος δεκαέξι (16) χλμ ΒΔ και «100 χρόνια πιο μπροστά» από πλευράς διαχείρισης τουριστικού προϊόντος, γειτονική Πάλαιρο.
Ας δούμε όμως τι συμβαίνει..
Παράδειγμα στον Μύτικα, τον Οκτώβρη του ΄22 παραδόθηκε η νέα πλατεία του Μύτικα. Η Δημοτική αρχή έτρεξε το έργο ως όφειλε και πραγματικά κατασκευάστηκε κάτι αντικειμενικά ωραίο, ένας νέος πόλος έλξης για τον επισκέπτη, κυρίως για τις βραδινές ώρες. Παρόλα αυτά μάλλον κάπου αστόχησε ο σχεδιασμός ή μας λείπει η παιδεία όπως αποδεικνύεται.
Η πλατεία έχει γίνει υπαίθριο πάρκινγκ, οι διάδρομοι τυφλότητας και οι ράμπες ΑΜΕΑ έχουν καταληφθεί από αυτοκίνητα και όλος ο όγκος των οχημάτων αγνοεί νόμους και κανόνες Κ.Ο.Κ και ευγένειας. Κάθε δρομάκι, σοκάκι, οικόπεδο είτε ιδιωτικό είτε κοινόχρηστο μετατράπηκε σε παρκινγκ.
Το δε λιμάνι έχει περισσότερη κίνηση από την Πύλη Ε9 του Πειραιά (Κυκλάδες, Σάμος, Ικαρία).
Βάρκες μπαινοβγαίνουν στην γλίστρα ότι ώρα θέλουν άνευ ωραρίου κοινής ησυχίας και τρέιλερ παρατημένα κυρίως στον κοινόχρηστο χώρο στην παραλία. Και καβγάδες…πολλοί καβγάδες -μου πήρες την θέση! –ποια θέση αφού δεν είναι νόμιμο λιμάνι! – κλπ.
Αντέχει όμως η Αλυζία; Που καταλήγουν τα αστικά λύματα, τα σκουπίδια, τα μπάζα από τα «καλοκαιρινά φρεσκαρίσματα» των κλειστών σπιτιών του χωριού? Η επιβάρυνση είναι τεράστια. Οι υφιστάμενη κατάσταση δεν επαρκεί για να καλύψει την αυξανόμενη ζήτηση.
Χρειάζεται στρατηγικός σχεδιασμός και να ληφθούν αποφάσεις που θα δυσαρεστήσουν κάποιους θα ξεβολέψουν κάποιους άλλους αλλά όλοι στο τέλος, θα ωφεληθούμε συνολικά. Κάποιες από αυτές έχουν προχωρήσει σε δυνατότητα υλοποίησης άλλες σε επίπεδο σχεδίων προετοιμάζονται για αναζήτηση χρηματοδότησης.
Στα δέκα χρόνια που ζώ και δραστηριοποιούμαι στην περιοχή, ερχόμενος από την Αθήνα, είναι ορατές οι παραλήψεις σε βασικούς τομείς που οπουδήποτε αλλού στην χώρα θεωρούνται αυτονόητο δημόσιο αγαθό.
Τα τελευταία χρόνια έγιναν σοβαρές κινήσεις και αναμόχλευση θεμάτων τα οποία για να είμαστε δίκαιοι και έχοντας κατά νου ότι το κράτος έχει συνέχεια, σε κάποια είχε κινηθεί διαδικασία από προηγούμενους Δημάρχους και είτε δεν είχαν ωριμάσει οι μελέτες, είτε γιατί η συγκυρία δεν βοηθούσε είτε γιατί υπήρξε ανεπάρκεια στην ενημέρωση και την διεκδίκηση των κονδυλίων, είτε άγνοια και δεν προχώρησαν.
Προφανώς το team της σημερινής διοίκησης του Δήμου Ξηρόμερου αξιοποίησε την συγκυρία της επανεκκίνησης των έργων στην χώρα και πέτυχε να χρηματοδοτηθούν τόσο σε μελετητικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο αναζήτησης ανάδοχου εργολήπτη τα παρακάτω.
· Πρώτο και κύριο έργο είναι η εφαρμογή του σχεδίου πόλεως του Μύτικα από το 1936 (ναι έχουν περάσει 87 χρόνια - ΦΕΚ311Α/1936), η οποία με την εξασφάλιση χρηματοδότησης (έχει ενταχθεί στα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια -Τ.Π.Σ. (CPV: 71320000-7, 71351910-5, 90712000-1, 71410000-5) υπό την αιγίδα του ΤΕΕ, αποσφράγιση προσφορών την Δευτέρα 11-09-2023), θα γίνουν μελέτες για να διανοιχθούν αδιάνοικτοι δρόμοι, που θα αποσυμφορίσουν την διέλευση οχημάτων αντιμετωπίζοντας χρόνιες παθογένειες που κρατούν σε ομηρεία δεκάδες συντοπίτες μας. Αν δε με αυτό γίνει και προσπάθεια επέκτασης του οικισμού τότε λύνεται και το θέμα της άναρχης δόμησης και της αστικής ανάπλασης.
· Η αύξηση του πληθυσμού σημαίνει και αύξηση των λυμάτων.
Φέτος τον Απρίλιο εγκρίθηκε κονδύλι (12.4 εκ Ευρώ περίπου) από το Ταμείο ανάκαμψης (ΔΙΑΥΓΕΙΑ (Α.Π.: ΥΠΕΝ/ΓΓΣΔΑ//414/32/339/13-4-2023 – ΑΔΑ: ΨΗΑΓ4653Π8-ΜΛΠ)),για την κατασκευή του ΒΙΟΛΟΓΙΚΟΥ ΑΛΥΖΙΑΣ μιας μονάδας επεξεργασίας λυμάτων που θα λειτουργεί με ΑΠΕ (Φ/Β). Το έργο αυτό είναι ένα έργο πνοής και η υλοποίηση του θα είναι καταλυτική για τους οικισμούς και τις παραλίες μας.
Έργο που στο κομμάτι των εργασιών για την τοποθέτηση κεντρικών αγωγών καλό θα είναι να συνδυαστεί με υπογειοποίηση καλωδίων Χ/Τ ΔΕΔΔΗΕ, καθώς και με την κατασκευή πεζοδρομίων και εσχάρων όμβριων.
· Η ύδρευση της Αλυζίας με νερό κατάλληλο για κατάποση πρόκειται να λυθεί με την ένταξη του Δήμου σε πρόγραμμα, προϋπολογισμού 6.050.000€ «Εκσυγχρονισμός και Αναβάθμιση Υποδομών Ύδρευσης στις Τ.Κ. Αστακού, Μύτικα, Κανδήλας του Δήμου Ξηρομέρου». Έργο για την πενταετία 2023-2028.
· Η διαχείριση των λιμενικών εγκαταστάσεων στον Μύτικα, με καθορισμό χερσαίας ζώνης λιμένα, νομιμοποίηση εγκαταστάσεων και υποδομών. Αξιοποίηση ή αποπεράτωση ή επαναφορά στην πρότερη κατάσταση της ακτής στην θέση του μη αποπερατωμένου λιμένα για να μην θρηνήσουμε θύματα.
Η Δημοτική αρχή εξασφάλισε χρηματοδότηση για να καθοριστεί η χερσαία ζώνη λιμένα που τόσα χρόνια ακούμε να νομιμοποιηθούν οι αυθαίρετες πλωτές προβλήτες και να μπει μια τάξη στο λιμάνι , Παράλληλα θα γίνουν μελέτες ανάπλασης του παραλιακού μετώπου συνδυαστικά με κυκλοφοριακές μελέτες.
· Η αναγνώριση και η κατηγοριοποίηση των οδών εκτός σχεδίου είναι πλέον επιτακτική ανάγκη. Οι πρόσφατες αποφάσεις του ΣτΕ έχουν μπλοκάρει την ανοικοδόμηση.
Το οδικό δίκτυο που συνδέει τους οικισμούς της Αλυζίας αλλά και οι δρόμοι που οδηγούν στην παραλία ακόμα και μέσα στο τοπικό ρυμοτομικό της Παναγούλας Μύτικα, στο 80% είναι ακατάλληλοι, γεμάτοι λακκούβες, Ο δρόμος μπροστά στο Νέο Κέντρο Υγείας και όχι μόνο, γίνεται λίμνη. Δεν αρκούν τα μπαλώματα με πίσσα για την επισκευή αν δεν αποκαταστήσεις την υπόβαση.
Ευκαιρίας δοθείσης των ΤΠΣ αλλά και της ανάπλασης του παραλιακού μετώπου να ληφθεί μέριμνα και σε αυτό το σκέλος.
Συντήρηση του δικτύου και της προσπέλασης των αγροτικών δρόμων προς διευκόλυνση των αγροτών της περιοχής.
• Η ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς, του ορεινού ανάγλυφου (βλ. περιηγητικά μονοπάτια Δαφνούλα – Μονοπάτι των παιδιών κ.α.) και των αρχαιολογικών χώρων της περιοχής σε συνδυασμό με τον θαλάσσιο χώρο είναι προτεραιότητα.
· Η διαπίστωση ότι ο Κάλαμος και ο Καστός δεν είναι απλά μέσα στο οπτικό μας πεδίο. Είμαστε αλληλένδετοι, ένα σώμα – διαφορετικοί Δήμοι. Τόσες επιχειρήσεις στον Μύτικα έχουν υπόσταση χάρη σε αυτά τα νησιά. Θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα και από μεριάς Δήμου Ξηρόμερου να αποκτήσουν συχνότερη συγκοινωνία με πυκνότερα δρομολόγια (αν δεν θέλει η Λευκάδα με επιδότηση, ας βάλουμε εμείς με κόμιστρο) αλλά και αρωγή-συνδρομή στα συχνά προβλήματα στελέχωσης με Ιατρό, ύδρευσης και σκουπιδιών.
Είναι σημαντικό να παρατηρήσουμε ότι η βελτίωση του οδικού δικτύου με σύγχρονους αυτοκινητοδρόμους (Ιόνια οδός, Άκτιο Αμβρακία, Εγνατία) έχει μειώσει τους χρόνους αυξάνοντας την επισκεψιμότητα.
Έγιναν εξαγγελίες κατασκευής παρακάμψεων από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας στα τμήματα Φυτείες – Μπαμπίνης και της παράκαμψης Αρχοντοχωρίου. Είναι σημαντικό να πιέσουμε ώστε υλοποιηθούν.
Σημαντικότερο όμως είναι να φτιαχτεί δρόμος που να συνδέει την Αλυζία με την Πάλαιρο και την Βόνιτσα προς Άκτιο χωρίς το κυκλοφοριακό χάος μέσα από τα καφενεία της Παλαίρου εξαιτίας των βαρέων οχημάτων. Εδώ χρειάζεται συνεργασία και με τον Δήμο Ακτίου Βόνιτσας.
Κλείνοντας πρέπει να σημειώσω το πολύ σημαντικό βήμα της πρόσληψης από τον Δήμο συναδέλφων Μηχανικών για την στελέχωση της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου Ξηρόμερου με στόχο την επιβεβλημένη σύσταση Υπηρεσίας Δόμησης για τον έλεγχο και την προστασία του δομημένου περιβάλλοντος του τόπου.
Τα έργα που πρέπει να δρομολογηθούν είναι πολλά, ίσως περισσότερα συγκριτικά με άλλες περιοχές αλλά όλα δεν μπορείς να τα υλοποιήσεις ταυτόχρονα, όμως θα πρέπει να κοιτάμε στο μέλλον και με στοχευμένες κινήσεις να προχωρήσουμε γιατί δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις και απαιτείται η ενεργοποίηση όλων μας.
Για τον λόγο αυτό θα συμπορευτώ στις επικείμενες εκλογές με τον Δήμαρχο Γιάννη Τριανταφυλλάκη, διεκδικώντας την ψήφο σας ως υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος για την Αλυζία, ώστε να συνδράμω όπου και αν απαιτηθεί, προασπίζοντας το συμφέρον της Αλυζίας και του Δήμου Ξηρόμερου στο σύνολο του σε θέματα που άπτονται στο γνωστικό μου αντικείμενο.
Αρκετά παρατήσαμε τον τόπο ας προσπαθήσουμε όλοι να αφήσουμε στην επόμενη γενιά πολλά περισσότερα από αυτά που βρήκαμε.

*Μιλτιάδης Γ. Μπίρμπας
Πτυχ. Πολιτικός Μηχανικός τε Ε/Υ
MSc Περιβαλλοντικός Σχεδιασμός Έργων Υποδομής ΕΑΠ
Επιμόρφωση «ΦΥΣΙΚΕΣ & ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΙΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ ΣΤΑ ΤΕΧΝΙΚΑ ΕΡΓΑ» ΕΑΠ
Ενεργειακός Επιθεωρητής κτιρίων ΥΠΕν , Ελεγκτής Δόμησης, Ελεγκτής Προσβασιμότητας ΥΠΕΚΑ
Τ 26460 81344 Κ 6933 226 314 www.birbas.gr Μύτικας Δήμου Ξηρόμερου ΤΚ 30019